Buurtbushistorie

In 1977 en 1979 zijn in Zuid Holland, respectievelijk Noord Brabant succesvolle experimenten met het lokale openbaar vervoer uitgevoerd. Hierbij werden buslijnen door vrijwilligers met een door de lokale vervoerder ter beschikking gestelde 8-persoonsbus geëxploiteerd. De bus uit Brabant is als museumstuk bewaard gebleven.

Als één van de eerste initiatieven in Gelderland zijn in Klarenbeek stappen ondernomen ook een dergelijke busdienst op te zetten. Onder leiding van de heer W.A. Westers van de Provincie Gelderland heeft op 17 december 1985 de oprichtingsvergadering plaatsgevonden. Na de openingsrit op 31 mei 1986 is op 2 juni van dat jaar het buurtbus­tijdperk voor Klarenbeek daadwerkelijk begonnen, met 27 vrijwillige chauffeurs onder leiding van de heer C.P.L. Commissaris. Er werden toen twee lijnen gereden, van Klarenbeek naar respectievelijk Apeldoorn en Twello. In 1987 kwam daar de lijn naar Loenen bij. Deze lijnen werden geschakeld met één bus gereden. Dat de buurtbus in een behoefte voorzag, mag blijken: Al na drie jaar en vier maanden is de 25.000ste passagier vervoerd.

Het aantal buurtbussen breidde zich in rap tempo uit. In 1991 had Gelderland al negen lijnen (hieronder opgesomd). De drie laatst genoemde (197, 198, 199) werden door onze vrijwilligers met één bus gereden.

·       191 Leuvenum – Horst

·       192 Heerde – Marle

·       193 Ittersum - Heino

·       194 Eerbeek - Zutphen

·       195 Oldebroek -Wezep

·       196 Wilsum - Hattum

·       197 Klarenbeek - Apeldoorn station

·       198 Klarenbeek – Loenen (in 1995 opgeheven)

·       199 Klarenbeek - Twello

Langzamerhand ontstond de behoefte om de groepen vrijwilligers een officiële status te geven door deze te organiseren in verenigingsverband. Voor de Buurtbusvereniging Klarenbeek, zoals die toen genoemd werd, kwam dit op 15 mei 1996 ten uitvoer door de statuten van onze vereniging bij notaris mr. E.B. Blankhart te laten bekrachtigen.

In de loop der tijd wisselde de regio Apeldoorn enige malen van vervoerder. Zo zijn we gestart met VAD om vervolgens busjes te krijgen van MidNet, Connexxion, BBA/Veolia, Syntus/Keolis en nu, sinds eind 2022, EBS. Onze buurtbussen vallen nu onder de concessie IJssel-Vecht (met als concessieverleners de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland) en voeren de merknaam RRReis.

Een grote verandering was de ingebruikname van station Twello door NS op 11 december 2006. Het zwaartepunt van onze dienstregeling werd toen verplaatst van Klarenbeek naar Twello en het lijnenplan werd veranderd. Twello werd verbonden met Teuge en met Klarenbeek via Wilp, Voorst, Empe en Klein Amsterdam. Volgens de dienstregeling waren het drie lijnen: 506 van Teuge naar Twello v.v., 507 van Twello naar Voorst v.v. en 508 van Voorst naar Klarenbeek v.v. Deze lijnen werden geschakeld met drie bussen gereden. Onze vereniging had toen in één klap drie bussen waarvoor veel meer vrijwilligers nodig waren. Tot op de dag van vandaag is er nog steeds een aantal vrijwilligers in onze vereniging actief, die er in 2006 al bij waren.

De naam Buurtbusvereniging Klarenbeek dekte na de opening van station Twello de lading niet meer. Deze is dan ook op 13 april 2010 statutair veranderd in Buurtbusvereniging Stedendriehoek.

De volgende verandering was eind 2012, toen Twello deel ging uitmaken van het stedelijk netwerk van Apeldoorn. Hierdoor kwam de lijn 506 naar Teuge te vervallen. Tegelijkertijd kwam de EcoFactory tot ontwikkeling. Besloten werd om de lijnen om te vormen naar het model dat we momenteel nog ongeveer rijden Zij het dat in de afgelopen 10 jaar wel kleine routewijzigingen zijn doorgevoerd, met name in de buurt van station de Maten en bij de Egelantier.

Binnen de provincie Gelderland zijn wij als buurtbusvereniging uniek, in de zin dat wij als enige vereniging een aantal lijnen geschakeld rijden. Dagelijks worden met drie bussen drie lijnen gereden; op zaterdagen is er een aangepaste dienstregeling. Er worden jaarlijks (situatie 2017 – 2019) meer dan 30.000 passagiers vervoerd. Ten gevolge van de Corona perikelen is dat aantal wel verminderd, maar inmiddels is het weer aan het stijgen. In 2022 vervoerden we in totaal 20.246 passagiers; in 2023 steeg dit tot 24.505 passagiers. Onder de passagiers zijn veel scholieren en studenten, maar ook mensen die van/naar hun werkplek reizen, en diverse andere categorieën, zoals winkelend publiek, toeristen, bezoekers van de sauna bij Thermen Bussloo, etc.